čtvrtek 3. května 2018

Dopis třicátý pátý


Milá Lisarah,

píšu dnes dopis pro Tebe ve zvláštní náladě, home-sick tady tomu říkají, zvláštní slovo.

Když mi bylo patnáct s mým prvním klukem, hokejistou, jsme si vysnili stěhování do Kanady. V našich představách jsme si postavili dům (to jsem tehdy ještě nevěděla, jak papírové místní domy jsou), vybavili ho do posledního detailu a matně si vzpomínám, jak jsme se nemohli shodnout na barvě povlečení, jako mladí jsme dokázali věnovat hodiny a hodiny snění o tom, jaký bude náš život za velkou louží (když jsem o mnoho let později vystoupila na mezinárodním letišti YYC, vypadalo a odvíjelo se všechno docela jinak).

Doma jsem snila o cestách, o dobrodružství, o cizích krajinách a o příbězích cizích lidí. A najednou v cizině, jako by člověk oplakával všechny ty dávno minulé časy a místa, která už nejsou tatáž a urputně ve vzpomínkách hledal takové, kterému by mohl říkat domov a byl ochoten se vydat na cestu okamžitě a riskovat zklamání, že už nic na tom místě nebude stejné, jako v jeho vzpomínkách.

Mám tolik ráda květen v Praze. Dlouhé procházky, noční nábřeží, chlad od řeky se mísí s horkými proudy a čím více se stmívá, tím je vůně lip intenzivnější. Koruny stromů obsypány a obaleny v nadýchané pěně světle růžových květů sakur, pastelová záplava chuchvalců květeny, sedmikráskami flekaté louky a útlocitnost, kterou v nás vyvolává ta křehká stydlivá tvář jara. Žlutozelené střapaté ostrůvky trávy na Petříně a celá ta patetická radost psů, dětí i dospělých z opojné svěžesti jara.

„Kulovitá existence… existence, která nemůže nikde setrvat, která se nesmí nikdy usadit, která se musí stále kutálet.“ „Nebyl jsem schopný si vybudovat nový život. A také jsem to v podstatě ani skutečně nikdy nechtěl.“ E. M. Remarque, Noc v Lisabonu Proto se člověk vrací? Uskutečňuje experiment emigrace, aby se přesvědčil o tom, kam patří životem v zemích, kam nepatří?
Jenže ve skutečnosti se emigrantům možná stává občas tohle: „Má vlast ze mě proti mé vůli udělala kosmopolitu… teď jím musím zůstat.“ E. M. Remarque, Noc v Lisabonu

Opatruj ten náš poklad, kterému říkáme doma.


M

Žádné komentáře:

Okomentovat