čtvrtek 26. dubna 2018

Dopis třicátý čtvrtý


Medo,

v Praze máme šedé, upršené pondělí. První den, kdy jsem po návratu od rodičů opět celý den s Modřinkou sama doma. Čteme pohádky, pereme prádlo, koukáme z okna na auta (to malou zabaví na dlouho)...ale to se opakuji, o těchto (ne)obyčejných věcech Ti píšu často.

Tak raději navážu na Tvůj poslední dopis a budu také psát o umění. Nebude to ale o muzeu, nýbrž o divadle a architektuře. Včera, v nedělním odpoledni, jsem se zúčastnila divadelního představení Odpolední čaj u Loosů (Hra samozřejmě začínala o páté.). Adolfa Loose, známého architekta, určitě znáš. Ale možná stejně tak povrchně jako já - je to známý architekt, hodně objektů zachovaných v Plzni, představitel purismu.

K představení mě nepřivedl samotný zájem o Loose, ale autorka jednoaktovky, kterou je Milena Štráfeldová (píše dobře a ještě se člověk z jejích knih spoustu věcí dozví). Pak bylo skvělé, že se představení odehrávalo ve Winternitzově vile, která je přístupná veřejnosti teprve rok. A ano, je to práce právě Loosova. Tohle spojení mi přijde silné - hrát hru o Loosovi v jím navrženém objektu.

Procházela jsem se místnostmi, četla si o osudech vily a jejích obyvatel, nasávala atmosféru. Pak jsem se usadila na židli a představení začínalo. Bylo krátké, mohlo být určitě lepší. Větší zisk si myslím odnáším z úvodní přednášky právě o Loosovi a jeho životě.

Jedna perlička závěrem: byl třikrát ženatý, pokaždé tam byl čím dál větší věkový rozdíl, ale jeho ženám bylo stále kolem 20-25 let. Všechny tři ženy byly umělkyně a všechny tři o životě s Loosem napsaly knihu. Překvapilo mě, že všechny tři vyšly i češtině (z té třetí, tedy z třetího manželství, pochází i ona krátká hra Štráfeldové). Ano, žily po boku charismatického muže, se kterým vedly zajímavý, ale i náročný život. Ale kde se u všech vzala ta potřeba o tom napsat knihu?

A zpět k obyčejnějším věcem - byt vymalován, září čistotou, novými očekáváními a příležitostmi. Tak snad se jich chopíme dobře. A taky se musím dojmout nad Modřinou. Je to naše velká, šikovná holka. Už má velkou postel, začala spát ve svém pokojíčku sama a zároveň jsme s tím odbourali dudlík. A to vše nenásilně, lehce - prostě rodiče to nesli hůř než dítě:-).

U Vás už je taky jaro?

Lisarah

Žádné komentáře:

Okomentovat