Otevřená zlomenina srdečního svalu
Pracovní úrazy
za poslední týden: Šéf končí. Nela těhotná. Adla otevřenou zlomeninu srdečního
svalu. Když k tomu přidám Lucii, se kterou se dnes loučíme, protože se
stěhuje do NY studovat fotografii a už se nám nejspíš nevrátí, katastrofálně se
nám rozpadá náš tým.
Náš šéf už se
neusmívá. Sklání se nad odřízlým kouskem prasete. Má asi radost, jak mu vlhnou
oči, když se k němu přiblíží, opakuje hystericky ten pohyb a tajně si
poslzívá, ptáme se, zda je ok, vymluví se na bolest kolene a na celkovou únavu.
Opíjíme se vínem. Jde to rychle. Je pětatřicet stupňů. Prase se rožní. U krbu
pětačtyřicet. A šéf se pak zničehonic zvedne, otočí se na svého nástupce a
poplácá ho po ramenou. Je to mladé pískle. Ztepilý mladík, pevný, vysportovaný,
opálený, se strništěm, bez vrásek a kruhů pod očima. Zatím. Nadechne se, brání
se dojetí a pak zvlhlým hlasem pronese:
„Kamaráde, dám
ti jen jednu jedinou radu, vždycky se mi vyplatilo vybrat si do týmu hezkou
holku.“
A tady do toho musí vstoupit autor s myšlenkou,
která ho včera překvapila a se kterou chce v tomto textu pracovat. Jsem médium, dobré je nechat to sebou
procházet a moc tomu nepřekážet. A taky zde chce autor zmínit, že vůbec
neví, jak tohle dopadne. Experimentuje s vámi, protože může. -
Když jsi poprvé
Adlu spatřil, věděl jsi, že ji chceš, dělal jsi všechno proto, abys byl u ní,
vedle ní, později i pro ní, při ní. Tehdy poprvé, po kolena v blátě, když
měla jazyk v tvé puse, byl sis dokonce jistý, že ji miluješ, byl sis jistý
ještě ten den, kdy jste společně zdolali vaši první horu, ale pak jsi to
mockrát zpochybnil, pak už byl jen tvůj skutečný život, a real life, žádný sen,
pak jsi viděl svůj dům - svůj hrad, viděl jsi svou šatní skříň, svého psa,
jídelní stůl, trávově zelené květináče, pračku a nad ní sušičku, kostkovaný
ubrus, lustr se zapomenutým jmelím, svou rodinu, svého nemocného dědečka, viděl
jsi svou ženu, viděl jsi její bolest, viděl jsi všechnu tu krev... rychle
stáčíš myšlenky jinam, tímhle Adla nijak neprostupovala.
Myslíš na ni
ráno, když se probudíš, když si čistíš zuby, když bereš do ruky strojek,
protože měla ráda několikadenní strniště, když se oblékáš do kabátu a zkoušíš,
zda pořád ještě voní jí (už nevoní). Běžíš pak najít tu taftovou mašli, co ti
dala, aby sis oživil její vůni. Pomalu odchází. Když jdeš kolem míst, kde jste
snídali, obědvali, večeřeli, cítíš, jak ti těžknou nohy. Když jedeš metrem, máš
pocit, že jsi ji zahlédl. Vždycky v tobě hrkne. Když jsi na cestách,
přistihneš se, jak spolu s tempomatem zapínáš i autopilota a do ubíhající
krajiny obtiskáváš její obličej, hlavně oči, ty tě pronásledují a pak hrají
nějaký pitomý cajdák a vždycky je o ní.
Víš, že na ni myslíš
častěji, než je únosné, ale nedokážeš s tím nic dělat. Je ti smutno,
najednou je ti to všechno nějak líto a ty nevíš proč. Pořád je s tebou.
Pokradmu stále hlídáš display telefonu. Co kdyby náhodou. Scénář znáš zpaměti.
Svou roli umíš dokonale. Říkáš v ní, že se jí neozveš. Říkáš, že ji nemiluješ.
A Adla ví, že
už nemá důvod bojovat. Není za co a není proti čemu. Pomalu jí dochází, že
nikdy nebylo.
Myslíš na ni
smutnou, na ni zklamanou, na ni naštvanou, na to, cos řekl, cos neřekl, cos chtěl
říct, ale ne, vlastně nevíš, cos chtěl říct, nevíš ani co chceš, myslíš na to,
že jste se nedokázali ani důstojně rozejít, sms nejsou jen zástupné komunikační
prostředky, jsou to taky zbraně pro zbabělce, jako jsi ty... a teď, když je
tady, krásná, zasněná, vyhřátá, v jednom ohni, rád bys ji vzal na klín a
objal. Neříkal bys nic. Chybí ti vůně, teplo, něha, její drobná ruka, jak se
dotýká tvých vousů. Nechybí ti slova. Nechybí ti všechny ty komplikované
otázky, které ti pokládala a na které jsi neuměl odpovědět, a to tě
frustrovalo.
Vstáváš od
stolu. Chytneš ji kolem ramen.
„Vidíš a
zůstala mi věrná jen Adlenka.“
text od lisarah:
Otevřená zlomenina srdečního
svalu
Je
večer, jsem unavená, moc unavená. Z rána, kdy jsem brečela v koupelně do
umyvadla. Ze dne, kdy jsem čekala na tvůj příchod z práce. Z večera, kdy jsme
spolu nemluvili a jenom na nás křičela televize. Jsem unavená ze života. Tohle
jsem nechtěla.
Jsi ve
sprše. Slyším, jak vymačkáváš poslední mililitry šampónu do dlaně. Vím přesně,
jakým pohybem sáhneš po ručníku. Znám tě.
Opravdu?
Na klíně
těžká kniha. Sedm set stran textu. Haruki Murakami. Jsem na straně 37 a nemůžu
dál. Tahle kapitola mne skopla z roviny do propasti. "Je vůbec možné, aby
jeden člověk pochopil dokonale jiného člověka? Kdybychom dejme tomu chtěli
někoho dobře poznat a věnovali tomu dlouhou dobu vážné úsilí, do jaké míry se
nám podaří přiblížit skutečné podstatě tohoto druhého? Občas jsme přesvědčeni,
že někoho dobře známe. Ale opravdu o něm víme to podstatné?" Tak tohle je
Murakami. Manželé, co jsou spolu šest let, a on, Tóru Okada, koupí modré kapesníky
a toaletní papír se vzorkem, které jeho žena, Kumiko, nesnáší a za celé roky
tedy nikdy nebyly v jejich domácnosti. Znamená to něco? Pokud ano - co? Je
možné, aby to nic neznamenalo?
Tak na
tohle myslím, když smýváš pěnu z vlasů. Když zapínáš knoflíčky u pyžama. Odspodu
nahoru, jak jinak.
Třeští
mi hlava. Prášek nepomáhá. Tvůj příchod do ložnice to jen zhorší.
Prožili
jsme spolu tisíc a jednu noc, tak proč je to teď takové?
Není mi s
tebou dobře. Tobě není dobře se mnou.
Jenže o
tom nemluvíme.
Jsme
herci, co předstírají manželské štěstí.
Jsme
lháři.
Odhodíš
přikrývku, pronikne ke mně chlad. Lehneš si, zhasneš. Řekneš dobrou noc. Já
řeknu dobrou noc.
Do ticha
pustíme rádio.
"Miluješ
– nemiluješ
Asi mi
dnes nestačí"
******
Na co se můžete těšit za týden?
Na co se můžete těšit za týden?
Na příště Lisarah zvolila toto zadání:
Text musí obsahovat co
nejvíce (min. deset) alespoň třípísmenných slov na B.
Žádné komentáře:
Okomentovat