čtvrtek 30. dubna 2015

Téma 14: Půlnoc v Paříži

text od Medy:

Půlnoc v Paříži

Rád sedává doma na balkóně. Přemýšlí, kolik je kolem samoty, kolik je kolem ticha. Vzpomíná, když je konečně sám, ve svém, jaké to bývalo, když se doma rodiče za zavřenými dveřmi pořád hádali. Pak už ani ne za zavřenými dveřmi. Pak už před nimi – před dětmi. Jak ho to možná poznamenalo, jak to poškrábalo všechny jeho budoucí vztahy. Jak už předem byl vždy ve střehu a vždy očekával ten stejný konec. Konec. Jak si nevěřil a pochyboval o sobě. Jak byl zanesený. Jak někde dole uvnitř seděl kal, který nedokázal rozvířit ani odfiltrovat.

Po mnoha letech si zvyká na to, že je sám. Pije víno. Sám. Kouří. Sám. A všude je takové ticho. Naučil se vařit. Dnes si upekl řepu. Agáta by se smíchy přetrhla, kdyby to věděla. Má krásný byt. Obestřený hypotékou. Vydělává pět let po škole slušné peníze. A přemýšlí, co se životem.

Včera byl navštívit svou babičku a bylo mu smutno z toho, když si všiml, že je to stará žena. Zmenšuje se. Její kůže je plná skvrn a modřin. Občas, když se jí na něco zeptá, vidí, že je ve svém světě. Dlouho zírá do prázdna a pak odpoví něco úplně nesouvislého. Bývala to krásná žena. Dlouhé plavé vlasy, rovná jak svíce, silné paže. Pomatuje si jí snad nejvíc v každé ruce s jednou taškou. Vždycky nosila boty na podpatku, to ona byla pro něj opravdová žena. Dáma.

Když jeho matka zemřela. Sedávali spolu dlouho u okna a dívali se k nebi. Několik dnů si v hlavě opakoval nejmíň stokrát tu otázku, aby ji dobře zformuloval a sbíral odvahu. Pak se zeptal: „Babi, kde je maminka?“ Dál už jen pozoroval, jak se jí bolestí zkřivila tvář, opustila kuchyň rychlými kroky, zavřela se v ložnici, odkud poslouchal pár minut polštářem dušeného vzlykání. Brzy se vrátila, aby mu podala kvalifikovanou odpověď:
„Je tu pořád s námi, támhle nahoře,“ zvedla svůj dlouhý prst s do špičky zapilovaným nehtem k nebi, „ale už se nám nevrátí.“ Už neplakala. Byla bledá, ale smířená. Po tom, co její dcera zemřela, nebyla už nikdy taková jako dřív. Život jí provedl lobotomii neodborným způsobem. Často byla zamyšlená a bezkrevná a i když to nikdy nepřiznala, od toho dne nemyslela na nic jiného, než na chvíli, kdy bude propuštěna. Kdy bude moci jít za ní. Prováděla svou službu spolehlivě a postarala se o všechno a o všechny. Sama už ale nežila.

Agáta byla úplně jiná. Sobecká a nedospělá. Měla se příliš ráda. To jediné ho naučila. Mít se rád. Byla dokonalá, skvěle se zorientovala v každé společnosti. Lidé ji milovali. Když se poznali a ona si ho ten večer oblíbila a rozhodla se věnovat svou pozornost právě jemu, měl pocit, že vyhrál v loterii. Nemohl tomu uvěřit. Byl by se stavěl na hlavu, jen aby udržel její zájem. Pořád něco vymýšlel, zajímal se, byl zábavný, všímavý, romantický. Hrozně ho to vyčerpávalo. A Agáta byla marnivá. Chovala se ke všem stejně mile. A on za ní vlál jako krásně vyvoněný šál.

Její strategii prokoukl bohužel příliš brzy. Vlastně ani neví, jestli to dělala vědomě, důvod, proč byla tak oblíbená, byl prostý. Byla prázdná nádoba. Každý si do ní nalil podle chuti a ona ho nechala. Když mluvila s architekty, milovala budovy a nikdy neopomněla zmínit Plečnika, když s básníky, recitovala Blatného, když mluvila s jeho kolegy, byla najednou risk analytikem, s makléři skvěle zmapovala trh realit, s vinaři diskutovala o řízeném kvašení, s blogerkami o špičatých balerínách v barvě nude, s jeho nevlastní matkou o bezlepkových potravinách a s jeho otcem jezdila na hory a hrála tenis, znala a uměla toho plno, o všechno se zajímala, všechno jí bavilo. Obvykle však jen několik málo hodin. Měla rozestudovaných několik škol. Jeden týden tančila, pak lezla po horách, plavala, rybařila, cvičila jógu, pilates, střídala zájmy tak rychle, jako své převleky. Jednou byla za Twiggy, jednou ve vytahaných teplácích, jindy v lakovaných lodičkách a on už ani nevěděl, koho má vlastně doma. Nemohl jí to mít za zlé. Hledala se. Ale co jí mohl mít za zlé bylo, že ho překročila jako kámen, který jí jen překážel v cestě a pak s ním ještě rozbila okno od sousedů. Všechno kolem sebe jen použila a zahodila.

Měla nádherný úsměv. A oči. Tahle kombinace ho zničila. Krásně líbala. A vyspali se spolu hned první večer a on pojal falešný pocit, že ji miluje, takže jeho život pak dostal rychlý spád. Nejprve několik měsíců a později několik let skoro nežil, protože žil jen pro ni.

„Nechtěla jsi mluvit a teď jsi nešťastná,“ bere si cigaretu z její krabičky a myslí na to, jak včera svého otce chválil, že už nekouří.
„Nejsem nešťastná. Jen je najednou život o něco smutnější, než když jsme se milovali. Ty chvíle, kdy je člověku krásně, jsou prchavé a ty chvíle, kdy si na ně vydělává, bolestně dlouhé.“

Neviděli se několik měsíců. Je překvapený, že sedí naproti ní a necítí vůbec nic. Ona zase mluví jako básnířka. Je nádherná. Možná dokonce krásnější než dřív. A on nemá chuť se s ní milovat. Je tak dokonalá. Jenže on v tomhle dokonalém světě poslední dobou hledá spíše něco chybného, něco lidsky nedokonalého. Stýská se mu snad jen po těch syrových červáncích, po začátku čerstvém jak nový den, po první stránce jejich příběhu, než jeden z nich (už ani neví, kdo) vzal do ruky pero a něco napsal. Ale to už je tak dávno.

Jsou v Paříži. Nemá to žádný romantický podtext. Prostě tu jen oba mají workshop (korporátní firmy se sídlem v Praze si nejspíš tuto destinaci oblíbily). Usnula brzy. Milovali se. Mechanicky a úctyhodně dlouho. Jako pokaždé. Ona snad mohla mít pocit, že jejich láska po několika měsících odloučení stále žije. On se však jen snažil. Jako pokaždé.

Sedí na balkóně a poslouchá zvuky kolem. Paříž šumí jak lesy u Sázavy. Vzpomíná. Myslí na své dětství. A když odbíjí půlnoc, poprvé v životě cítí, že někde tam uvnitř, zhruba v místě, kde má brzlík, se mrská malá rybička jeho skutečného já.


text od Lisarah:

Půlnoc v Paříži

Do Paříže jsem odjížděla ve smutku. Černé kalhoty, černé tričko. Aby nebylo pochyb. Smutek uvnitř. Potřeba ukázat ho navenek. Něco se stalo, něco s čím se člověk těžko srovnává, přesto jsem se rozhodla do Paříže s kamarádkou jet. Vždyť jsem se na to těšila celá léta! Že jednou budu chodit pařížskými uličkami, snídat croissanty, obdivovat poklady v Louvru či přivírat oči nad kýčovitě svítící Eifellovkou. Navíc, nic mi tu neuteče. Ani ten můj smutek ne. Ten se hezky nasáčkoval do batůžku a vyrazil s námi.
Cesta autobusem byla nekonečná. Otlačený zadek, ztuhlý krk, beze spánku, nemožnost natáhnout nohy. Zastávky u benzínek. Toalety, čištění zubů, nevyspalé mikrokonverzace.
Hrozný je, že přijedete do Paříže a v prvních hodinách uvidíte ošumtělé nádraží a přecpané malé metro. Řešíte lístky, mapky. Hlavy skloněné, dohady kudy jít, kudy ne.
Nakonec jsme se nějak na kraj města dokodrcaly a ve Formuli se ubytovaly. Sprcha z nás smyla náročnost cesty, a tak jsme mohly vyrazit do centra.
A já začala objevovat svoji Paříž. Bílé víno na dřevěném mostě umělců. Černoši prodávající kýče. Auta, co jezdí na červenou. Čerstvé bagety. Štíhlé a elegantní siluety. Odpolední siestičky u malých stolků před kavárničkami.
Bylo mi krásně, z města jsem nasávala energii. Procházku památek jsme prokládaly parky, zmrzlinou a dobrým vínem. Moje duše se začínala uzdravovat. Pomalu jsem začala do černého oblečení vkládat tlumené barvy. Sbírala jsem odvahu, z atmosféry ulic se mi chtělo rozpřáhnout ruce, točit se dokola a smát.
Kamarádka měla chuť jít na diskotéku, do baru, prostě se bavit nočním životem. Nechtělo se mi, raději bych si dala salát v příjemném podniku a na pokoji u láhve vína pročítala zítřejší program. Šla jsem, přece ji nenechám v centru samotnou. Proto jsme tu spolu, abychom si kryly záda.
Nevím, kde našla ten bar, ale bylo to tam děsný od prvního okamžiku. Přeřvaná hudba, naštvanými obličeji pomalované zdi, dým jak od cigaret zahaloval všechny osoby v místnosti. Takže je jasný, že Klára byla ve svém živlu. Hned se vrhla doprostřed toho chumlu a ztratila se mi obklopená pestrobarevným houfem šarmantních mladíků. Po dvaceti minutách pocení, kdy jsem byla přitisknutá na záda kohosi, jsem se propracovala k baru a objednala si láhev šampusu.
Když už jsem tu, tak si to užiju, ne? (Navíc ta představa, že po dvou deci znovu absolvuji tuto estrádu "Moje prsa na cizí záda, cizí  prsa na moje záda", no brr.)
Miluju bublinky. Vím, že je to z reklamy na čokoládu, ale o šumivém vínu to u mne platí taky. Hezky mne zašimraly v puse, polechtaly v krku a příjemně se rozprostřely v žaludku. Lokla jsem si znovu.
Asi jsem byla už přiopilá, a nebo mne ty bublinky nadnášely, ale co, hlavní je, že jsem se cítila krásně. Vyšla jsem z baru, poodešla do vzdálenosti, kde hluk hudby už nebyl tak výrazný a nadechla se. A pak se znovu z lahve napila, a pak se podívala na nebe, a pak kolem sebe. Viděla jsem Eiffelovku, zamilované páry, bylo teplo, vzduch voněl, měsíc svítil. Bylo mi krásně. Rozbrečela jsem se. Slzy mne chladily na rozpálených tváří a já se vypořádávala se svým smutkem. Loučení je vždycky těžký. A s mrtvým ještě víc. Zopakovali jsme si všechno hezký, co jsme si kdy pošeptali. Řekli si všechno to, co jsme nestihli. Nebo to aspoň zkusili. Pak jsme se odmlčeli. Zdálo se, že je najednou absolutní ticho. A do toho se rozezněly zvony. Půlnoční. Neobjevilo se žádné auto, který by mne přeneslo do zlaté minulosti mezi křehké a výborné umělecké duše, ne, jen bylo ticho a zvony bily. Loučení s minulostí.
Do loučení s minulostí vpadla rozcuchaná Klára. Kde jsi, su tam boží kořeni. Pojď mezi nás.
Přítomnosti neunikneš. Budoucnost snad přijde. Za minulost buď vděčná. Žij.
A tak jsem vešla dovnitř a stala se jednou z těch rozveselených postav mizejících v prostoru.
Dodnes nemám zdání, jak jsme se vlastně na hotel dostaly. Každopádně kocovinu si pamatuji dobře. Zbývaly nám dva dny, doobešly jsme nejzásadnější památky a ani jsme se nenadály a balily jsme kufry, které byly samozřejmě daleko těžší než při příjezdu. Čekala nás cesta domů, moje oblíbené černé kalhoty a tmavě modré tričko jsem si na to oblékla. Lepším se, ale ze dne na den prostě smutek nevymizí. A to je vlastně dobře.
Poslední pohled na tyčící se slavnou železnou konstrukci a nalodit se na úmornou cestu domů. Odjížděla jsem s těžším kufrem, lehčí duší a menším nezvaným hostem v batůžku. Týden v Paříži byl úžasný, ale ta půlnoc byla to nejvíc, co mi tohle město dalo.

********
Na co se můžete těšit za týden? 
Na příště Lisarah zvolila toto téma: Má veselá jitra

Žádné komentáře:

Okomentovat