čtvrtek 23. dubna 2015

Téma 13: Stres v našem životě

text od Lisarah:

Stres v mém životě

Jsem ten typ, co se stresuje pořád. I ve chvílích, kdy to není nutné. Stresovala jsem se od základní školy po vysokou. Stresovala jsem se, že nám z nějakého důvodu bude zrušen termín svatby dva týdny před akcí. Stresuji se, že nemám postavu, jakou bych chtěla. Stresuji se, že sice kontrola u doktora dopadla dobře, ale příště to tak dopadnou nemusí. Stresuji se, že nestihnu tamto a tohle, i když čas zatím mám. Stresuji se, že se stresuji.
Stresuji se prostě pořád - můj muž by mohl vyprávět - ale myslím, že se to lepší a spoustu okamžiků si dokážu užít - bez zbytečného stresu.
I když teď před blížícími se závěrečnými zkouškami (umím já se vůbec ještě učit??) a psaním závěrečné práce (tohle je potřetí, co tím procházím a doufám, že už fakt nic takhle hnusnýho nebudu muset nikdy, nikdy, nikdy psát!) mi to moc nejde. Ale vím, že je to jen škola, navíc jsem si to dobrovolně zvolila, takže mám, co jsem chtěla.
A to mne přivádí k poslední hodině psychologie, kde mi uvízl v paměti jeden řádek z prezentaci paní profesorky.
Tenhle řádek:
Rozlišit: MUSÍM - MOHU - CHCI
Jsou povinnosti, které musíme dělat. Vyvenčit psa, nakoupit základní potraviny. Pak ty, které můžeme dělat. A pak ty, které chceme dělat. Ty jsou zrádné. Často se přehoupnou do kolonky musím (jako ta moje škola). Ale tohle chci je pro mne strašně důležité. Je pro mne důležité, že mám hodně chci a tato chci si dokážu naplňovat.

CHCI ČÍST, a tak čtu. Současnou literaturu, klasiku, cokoliv mne zaujme. Občas pro příběh, občas pro styl, občas kvůli autorovi či tématu. Těší mne číst, knihy, na které mám napsat recenzi. A taky mne baví náš každoměsíční literární klub, kde si o knížkách můžu povídat s deseti prima lidmi.
CHCI PSÁT, a tak mám už čtyři roky svět lisarah, vedu si deník, s Medou už tři měsíce máme tento projekt.
CHCI SPOKOJENÉ MANŽELSTVÍ, a tak k němu nepřistupuji se samozřejmostí, vnímám nás.
CHCI SE DOROZUMĚT ANGLICKY, a tak chodím na konverzaci, sleduji seriály v originále. Vím, že nejsem dobrá, že mluvím příšerně, chybí mi slovní zásoba. Ale trochu rozumím, maličko se domluvím.
CHCI SE ROZVÍJET a přitom si užívat kvalitních myšlenek, a tak často chodím na činohru, balet, Listování, občas okrajová představení. Častokrát jde o zážitky k nezaplacení.

Tahle všechna chci mne posouvají hrozně moc dopředu. A nestresují mne (většinou). Mám je ráda, vyvažují moje věčně vystresované já. Dovolují mi myslet častěji na příjemné věci a zvládat ty méně dobré. V neposlední řadě mi dovolily odklonit se od tématu stresu i v tomto článku. No a to je přece skvělý:-).


text od Medy:

No stress!

„It´s like forgeting the words to your favourite song, you can´t believe it...“
Petr. Celý den nesundá sluchátka z uší. Sedí před monitorem, polyká záření. Chrlí čísla. Nasává uzdravený vzduch z ionizátorů (zaplať pánbůh za ně). Láduje se hudbou, co většina nikdy neuslyší. Pak sedá do prostředního vagónu. Vystupuje na křižovatce cest. Change the line. (C na A, to je to jediné, co každý den mění.) Zapne kompl. Otevře dveře na terasu. Hltá vzduch zaměsta. Večeří na posteli. Z misek, do kterých máma už mnoho let vylévá ještě horkou omáčku různých barev, ale stejných chutí. Ohřívá je systematicky – podle barev, jako nosí ponožky. Život musí mít řád, jak nemá, vše je ztraceno. No nebylo mi doma líp, říká si občas. (Obvykle, když omáčky dojdou a mrazák se vyprázdní.) Ale aspoň má klid. A svobodu.

Pak je tu Eva. Źena tisíce tváří. Vysoká, štíhlá, anemická. S průsvitnou kůží a propadlými tvářemi. S hranatými rameny, jak sama říká „dokonalé ramínko“ jednoho módního domu. Dneska před třicítkou myslí každé ráno na to, kolik péče vyžaduje její tělo. Včera si někde přečetla „lidské tělo je jako malé dítě“. To její dokonce čím je starší, tím více od ní potřebuje. Někdy je tím tak unavená. V posledních dnech omezila všechny ty činnosti (a nanášené prostředky) na – krém večer, krém ráno, bělicí pasta na zuby, olej na vlasy, BB cream, deodorant, parfém... a někdy rtěnka. I tak je toho moc. Ještěže na ní všechny její volné košile tak pěkně visí. Ještěže je taková dobrá figurína, kterou je nutné jen čtyřikrát v týdnu trochu oprášit, vysoustružit s trenérkou. No a to je další věc – nedokáže už necvičit, protože její tělo pak vrže jako špatně promazaný stroj. A bolí ji záda, když celý den stojí modelem. Ale aspoň se jí nikdo na nic neptá, stačí, že je, nemusí nic vysvětlovat, její tělo říká všechno.

A pak jsem tu já, Alice. Mám dnes napsat něco o stresu v našem životě. Ale my přece nemáme žádný stres. (V poslední době mám stres jen z plynutí času). A jsem nevděčná, když to říkám, vždyť právě díky tomuhle plynutí se stresuju míň než dřív, dnes už mě máloco rozhodí. Slunce nás dnes všechny přemlouvá, že jsme spokojení. A má pravdu. Jako zmámení ho následujeme. V polední pauze opouštíme skleněné pokoje, turnikety cvakají, široké bulváry se plní jak v milánských business parcích, je to průvod sáček a baloňáků, proud businessmanů se převaluje v ostrém slunci, jak dobré víno poválíte po jazyku, než ho spolknou lesklé skulptury budov a zůstane po nich jen opojná příchuť a malátnost. Jaro je v Praze.

No stress, ať už jsme kdekoliv, děláme cokoliv, všude je tolik inspirace, tolik života. A je jaro!


********
Na co se můžete těšit za týden? 
Na příště Meda zvolila toto téma: Půlnoc v Paříži

Žádné komentáře:

Okomentovat