Jak jsem poprvé
učila
Přesně před rokem jsem stála frontu na poště a podávala
doporučené psaní pro Univerzitu Karlovu. Rozhodla jsem se, že do toho půjdu.
Vystuduji si pedagogické minimum a možná budu v budoucnosti učit. Kdoví.
Protekl rok života mými žílami tak jako voda protekla
řekou. Já studuji. Občas klesám na mysli, že je to blbost, že to nedám, občas mne to ani nebaví. Někdy jsem nadšená.
Tak to prostě asi musí být.
Teď, právě teď nastala ta nejzajímavější chvíle (před závěrečnými
zkouškami a psaním "bakalářky",
brrrr) zkusím si předstoupit před
třídu patnácti a osmnáctiletých dětí (jsou to ještě děti? Namalované nehty, barvené vlasy, drzé názory - ale
uvnitř se snad přece jen ještě skrývá neopeřené kuře života)
Přijíždím na zastávku O., odkud je to ke Škole pár kroků
a pár zatáček. Jen co projdu vchodovými dveřmi, vyletí ze své budky školník. "Vy jdete za paní
zástupkyní, že." A začne upalovat do prvního patra. Mám mu co stačit, a
ani se nevzmůžu na odpověď.
"Á tady jste. Tady máte čaj, tamhle si převařte vodu
v konvici, musím rychle něco vyřídit," a paní zástupkyně zmizí v bludišti chodeb.
Sundám si z ramene kabelku, pak i kabát. Ten pověsím na
háček, a přihodím zelenou šálu navrch. Udělám si čaj, sednu na pohovku. Z brašny vytáhnu podklady k výuce a
hospitační archy, které potřebuji vyplnit. Čekám. Svírá se mi žaludek. Hraji si
s korálky, co mám okolo krku. Naštěstí hodiny poskakují kupředu, jak jsou
zvyklé.
Zazvoní. Přestávka.
A pak už moje první
hodina. Mám prváky, ekonomiku. Budu
probírat živnosti. Učitelka mne
představí. Začnu výklad. Píšu na tabuli, využívám učebnici i otázky ze
cvičebnice. Studenti spolupracují, je to radost. Náročné ke konci hodiny udržet
ještě jejich pozornost. Holky už se věnují více svým vlasům než živnostenskému
rejstříku. Zvoní. Uf.
"Bylo to dobré. Povedlo se vám to," chválí mne
učitelka, která mou výuku sledovala. Teď mne čeká se stejnou učitelkou výuka ve
třetím ročníku - Obchodní politika. Dostávám upozornění před vstupem do třídy:
"Je jich tam dnes jen šest, a z toho dvě holky nemluví. Drží dneska bobříka mlčení." Aha. To bude
oříšek. Vcházím do třídy, představím se - a už se hlásí holčina, co dneska
nemluví. Vyvolám ji. Zmáčkne tlačítko na počítači a z něj se ozve:
"Omlouvám se, dnes nekomunikuji, nemohu mluvit. Děkuji za pochopení."
Usměju se, dovolím ji, ať se zase posadí a po zápisu do třídní knihy, se raději
začnu věnovat obchodní politice. Probereme si aktivní a pasivní autonomní
prostředky obchodní politiky. Na konci hodiny se ještě delší čas zastavíme u bilaterálních smluvních prostředků. I
tak mi zbude trocha času, tak si to pro jistotu ještě jednou zopakujeme.
Poslední hodina toho dne je účetnictví - rozvrhové účty.
Lehká látka, naštěstí. Už jsem docela unavená.
Najednou je to za mnou. Opět sedím na kanapi u
zástupkyně, vyplňujeme potřebné papíry a povídáme si. Vypráví příběhy o
studentech, o šesti vnoučatech a taky přihodí příběh o bláznivé učitelce. Mladá holka, strašně pečlivá, nezvládala
studenty a přípravu na výuku. Jednou byla u ní doma - absolutní pořádek. Všude
popisky - kolik mouky je v nádobce, kdy ji brala
naposled a kolik. U lampy štítek LAMPA, u televize štítek TELEVIZE. Ptala se
manžela: "Vám to připadá normální?" On řekl, že jo. Ona řekla, že jí
tedy ne. No dopadlo to tak, že běhala
kolem školy nahá, a nakonec ji odvezli do Bohnic.
S tím se rozloučíme a odcházím z budovy.
Tak co, budu učit?
Bylo nebylo
Tak si tak
v pohodě běžím potemnělým nábřežím. Vůbec nevím odkud, objeví se přede
mnou chodec.
„Měla by sis
dávat pozor,“ řekne potichu a rozčeří svým pádem černou hladinu. Dřepnu si. Ale
proud ho odnáší hrozně rychle. Křičím, volám. Nikde nikdo. Instinktivně se
chystám skočit za ním. Pak vidím, jak hlavou narazí do mostního pilíře. Cvakne
to. Je to tupá rána. Zvoní mi v uších svou kovovou pachutí, ještě když
doběhnu k tomu místu. On už není. Vlnky kolébají jen pár labutí. Je
bezvětří. Svět divně stojí. Cítím, jak mi po zádech stéká pot.
Pak se budím.
Tečou mi slzy. Jsem unavená vzlykáním. Tělo mám bolavé a těžké.
A to je jediný
příběh, který se mi za poslední dobu udál a o kterém stálo za to napsat.
Nevidím kolem žádný velký příběh. Jak řekl Marek Šindelka. „Povídka podle mě skvěle přiléhá ke skutečnosti. Nevidím totiž kolem sebe
žádný velký příběh, který by mě nutil zachytit jej románem... Všechno se
rozsypalo do střepů.“
Zamilováváme se
v průměru tak jednou za měsíc. V podobné frekvenci měníme své zájmy.
Kupujeme hromady blbostí, které nás zhruba za stejnou dobu přestanou bavit.
Bloudíme, brodíme se v těch střepech a tolik se vyčerpáváme zraněními,
která si způsobujeme sami.
Hovoří o své
poslední knize Mapa Anny: „Je tam popsaná celá anabáze jejího vrůstání do světa, to, jak otrocky
přebírá a automaticky opakuje určité modely chování jiných lidí. Její rodiče a
později partneři do ní zavlečou strašnou spoustu vlastních problémů, které
vůbec nemá řešit ona. Trvá jí pak hodně dlouho, než se těch nánosů zbaví, než
opustí všechny ty taktiky a masky, do kterých ji zakleli jiní lidé, a dotkne se
sama sebe. Osobně to chápu jako určitý druh
štěstí – přestat hrát všechny tyhle hry, nahlédnout, jaké prapodivné parazity v
sobě hostíme, a pokud se jich nedokážeme zbavit, aspoň je mít pod kontrolou.
Anna tohle v jistém momentu nahlédne a v jejím životě se něco velice
uklidní...Zároveň jsme ve vší té svobodě paradoxně strašně náchylní přebírat
cizí životní strategie.“
Co na to
říkáte? Fascinující, viďte?
Máme vcelku
přesné představy o naší budoucnosti. Ale je to skutečně naše budoucnost? Nebo
jsme jen infikováni představami a sny někoho jiného? A kolik je takových
parazitů, kteří se napojili na náš zdroj?
******
Na co se můžete těšit za týden?
Na co se můžete těšit za týden?
Na příště Meda zvolila toto téma: Snila jsem o Moravě
Žádné komentáře:
Okomentovat