čtvrtek 26. července 2018

Dopis čtyřicátý sedmý


Lisarah,

četla jsem tu knihu už nejmíň stokrát. Ty ji taky dobře znáš. Myslím, žes mi ji před lety doporučila. Je útlá a v paperbacku, takže si ji beru s sebou všude. Čtu ji už zhruba pět let, možná víc. A v průběhu čtení mě nikdy nepřestává překvapovat, jak jiná já ji čte. Jak vnímám její obsah i strukturu rozdílně. Jak mě zaujmou a rozhodí jiné věci. Jak vypíchnu sama pro sebe maličkosti, které jsou v tu chvílí zrovna tak aktuální a osvěžující a pokaždé je to něco jiného. Jak mi to, co se mi kdysi jevilo jako hluboká myšlenka, najednou připadá patetické a naopak.

Moje kamarádka mi včera řekla, že to, co dává na odiv, je tak 50 procent, těch zbylých padesát tvoří její vnitřní svět. Přimělo mě to zamyslet se, kolik procent tvoří můj vnitřní svět, kolik toho o mně lidé kolem mě vědí, kolik toho sdílím a kolik si toho nechávám pro sebe, když se vlastně považuji za introverta (což mého muže vždycky zaručeně pobaví, no měřítka takových věcí jsou zkrátka relativní).

Sedím na verandě. Vysoko v korunách šumí vítr skoro ohlušujícím způsobem. Rozhodně přehlušuje YouTube puštěné v obýváku, které proniká otevřeným oknem jen v basech a vysokých tónech. Ale je to horký vítr. Tenhle horský průsmyk, kde teď bydlíme, je na počasí bohatý. A nevyzpytatelný. Srážejí se tu dva vzdušné proudy a mraky přicházející od Calgary se tu většinou vyprší, než doputují hlouběji do Skalnatých hor. Mám tohle klima ráda. Skvěle se mi dýchá, vůbec nemám rýmu ani alergiie ve městě se mi dýchalo špatně skoro pořád. Včera jsem se spálila, vyšlápli jsme si pěšky stezku pro mountain bike, lezly jsme skoro po čtyřech (zvolit tuhle zkratku, byl můj nápad, nechtělo se mi to obcházet), byla to velká zábava. A přestože jsme strávili většinu dne ve stínu, stejně mě horské paprsky pobodaly, že jsem na sebe dnes ráno vyplácala skoro celý bílý jogurt.

Nakonec se mi asi po čas mých prázdnin v Čechách bude po tomhle bláznivém kanadském životě trochu stýskat.

Tvůj poslední dopis byl jiný. Psala ho spisovatelka. Mám ráda tuhle Tvou polohu. Už se moc těším, až si popovídáme o psaní, o umění, o životě, a tak vůbec o všem.

P. S. Kdyby to šlo, poslala bych Ti trochu toho šumění stromů, které je neuvěřitelnou relaxační hudbou a posílá mě někam hluboko do dětství, kdy jsem usínala za šumění borových lesů a tajemně černomodré řeky, u skal hluboké desítky metrů. Posílá mě do světa dětských snů a představ a taky vzpomínek…

M

Žádné komentáře:

Okomentovat