čtvrtek 24. května 2018

Dopis třicátý osmý


Medo,

včera proběhla Noc literatury, takže je jasné, že moje dnešní kulturní okénko bude o této akci.
Čtení z nových evropských děl, přednes herců, zajímavé prostory, davy lidí. Tak by se dala Noc literatury popsat. Však to znáš, několik ročníků jsme prošly spolu.
Včera jsem zvládla šest čtení. Nejdříve, už v 16.40, jsem stála frontu u Národního divadla. Čtení probíhalo v tunelech pod ním. Četl Filip Kaňkovský. Po cestě na čtecí zastávku jsme viděli prostory v podzemí, kde jsou skladovány rekvizity všech aktuálních inscenací. Po skončení ukázky se před námi otevřely dveře a viděly jsme Vltavu. Stát pod budovou Národního divadla, nad sebou dunící tramvaje, hledět na naši nejslavnější řeku. To jsou ty okamžiky, proč člověk na tuto akci chodí. Pro zajímavost dřív tyto tunely sloužily k dopravě kulis do ND po vodě. Asi tak před 150 lety. Dnes už jsou jen na přívod vzduchu do ventilace.
Odtud jsem se s mužem přesunula na druhou naši vyhlídnutou zastávku - střecha Lucerny. Zároveň to byly dvě z nejmasověji navštěvovaných míst, takže jsme zde stáli déle. Sedět na střeše v centru Prahy, před sebou Martina Fingera - opět je Ti jasné, že to nebylo vůbec zlé zastavení:-).
Pak jsem nějaká čtení vynechala, buď hodně lidí, nebo přesun daleko. Raději jsme si zašli s mužem na zmrzlinu.
Následoval Polský institut, který jsem si vybrala kvůli předčítající Ivaně Uhlířové. Protože ji od viděných představení v Činoheráku „fakt můžu“. Byla skvělá, četla svoji ukázku opravdu zdařile. Seděla na balkóně, okolo zdi porostlé listy, smutná kniha, k tomu její těhotenské bříško. Pro mne jedno z nejlepších letošních čtení.
Potom jsem se z Malého náměstí přesunula jen pár metrů na začátek toho Staroměstského. Tam ve Skautském institutu četla Jenovéfa Boková z jediné knihy, kterou si chci na základě slyšené ukázky přečíst, z Ptačího tribunálu.
Nejvíc jsem se zasmála v Kampusu Hybernská. Když Ti prozradím, že tam četla Simona Babčáková, bude Ti jasné proč. Byla vtipná, mlela páté přes deváté, byla svá jako vždy. Večer jsem pak už zakončila v ČNB, kde četl poměrně veselou ukázku Vladimír Polívka.
Domů jsem jela spokojená a uspokojená zážitky tohoto večera.
Snad se mi do mého popisu povedlo dostat trochu té atmosféry, snad tě můj popis příliš nenudil.
Předtím jsme měli náš rodinný prodloužený víkend v Českých Budějovicích, kde jsme odpočívali, chodili na hřiště, do kaváren a restaurací. A kde taky Modřinka vyšla 225! schodů na Černou věž. Také jsme navštívili poutní místo Lomec u Vodňan (malý kostelík, mezi stromy, pro děti hřiště, venkovní oltář)...co ti budu povídat, pořád se něco děje..třeba zítra se chystám s malou na Svět knihy.

Na Tvůj email bych chtěla zareagovat otázkou: A jak víš, že ti lidé, co mají kariéru a jdou jasnou cestou, opravdu žijí to, co ve skrytu chtějí? Co když i oni jdou jen cestou, protože je pro ně snadnější a jde jim? Co když naše tápání a hledání, i když to tak nevypadá, je opravdovější?

Ať se Ti na novém místě líbí a poskytne Ti odpověď na pár Tvých otázek. O tom, že jich spoustu nových zase vytvoří, nepochybuji.

Zdravím z pobouřkové Prahy.

Lisarah

Žádné komentáře:

Okomentovat