středa 2. ledna 2019

Dopis šedesátý devátý

Lisarah,
vánoční časy pro mě vždycky bývaly nějak těžké… ale zrovna dnes na to nechci myslet, dnes chci napsat pohádku. Tak se pohodlně usaďte, děti, začínáme:

V hlubokých lesích daleké Kanady žil malý svišť. Lidí se nebál. Ostatně když nějaké potkal, vždy o něm říkali, že je to nejroztomilejší zvířátko, jaké kdy viděli. Dávali mu občas i něco ze svojí svačiny a ve chvílích nepozornosti jim občas i něco uloupil. Většinou jen oříšky nebo müsli tyčinky, takže si nepředstavujte žádné hody. A taky ho občas z těch lidských oříšků bolelo bříško.

Jednoho dne na cestě k jezeru jsme ho potkali i my. Zdál se nám trochu opuštěný a hubený, ale dobře víme, že v přírodě se zvířátka nekrmí. Mohlo by jim totiž být špatně a mohli by umřít, nejsou zvyklí na naše jídlo. Mohli by si také zvyknout, že vždy něco od lidí dostanou a časem by ztratili schopnost si potravu obstarat sami.

Měl na čumáčku malé černé srdíčko. Viděli jste někdy sviště, děti? Je to takový menší tvor velký asi jako kočka, chundelatý s velkým huňatým ocasem. Tihle Kanadští jsou vybavení na dlouhou a tuhou zimu. Jsou býložravci, to znamená, že se živý různými travami, semeny i ovocem. Někteří však nepohrdnou ani malým hmyzem, obzvlášť, když si chystají zásoby na zimu.

Pojmenovala jsem ho Marmeládka. Svišť se anglicky řekne marmot a mně se líbilo, že to bude marmot Marmeládka. Když jsme tak seděli na kameni vedle sebe, začala jsem mu vyprávět, kolik statečných a nebojácných zvířátek jsem tady v Kanadě už potkala:
„Jeden se jmenuje Badger (Jezevec), bydlí ve městě. Je to černo-bílý kocourek, který, než přejde přes přechod, se vždy rozhlédne. To je moc důležité. S lidmi se kamarádí, tak jako ty, ale pohladit se nenechá od každého, dobře si vybírá, s kým se bude kamarádit a s kým ne, ví totiž, že někteří lidé nejsou hodní jako jiní a nejvíc se bojí malých dětí…“

Děti a víte proč? Protože děti ho někdy pěkně zlobí, tahají ho za ocas a za kožich. Vy určitě takové věci neděláte, že ne?

„I když se ale zrovna s nikým nemazlí, není nikdy sám, prochází se městem a potkává tolik lidí, občas se jen tak posadí k někomu, kdo si na lavičce čte, takhle jsme jednou tiše seděli i spolu. Jestli chceš, mohla bych Tě vzít s sebou do města. A sedávali bychom na lavičce společně.“

Otočila jsem se k Marmeládkovi, pozorně poslouchal moje vyprávění, pak se na mě podíval a já měla pocit, jako by se usmál. A byl pryč.

M

Žádné komentáře:

Okomentovat