čtvrtek 24. září 2015

Téma 35: „Jen zhlížejme se, drahá, v sobě navzájem, dokud nás ještě oba nosí zem...“

Text od lisarah:

Jedna noc v šedesátiletém manželství

Přetočí se na pravý bok, ale stejně ví, že neusne. To musí tak chrápat? Dědek jeden starej!
Zašátrá, nahmatá a zmáčkne. Lampička zaprská, kdo že ji to ve tři ráno budí, ale poslušně se rozsvítí. Nandá si brýle, z platíčka vymáčkne bílý prášek a spolkne. Zapíjet už léta nepotřebuje, je to rutina. Ohledné se po dědkovi. Dlouhé chlupy z nosu se mu hýbají pod taktovkou jeho dechu. Obličej má vrásčitý a skvrnitý. Jako ona. Jsou staří a jsou spolu už příliš dlouho. Je to vůbec možný, že se někdy neznali? I když na něj nadává, i když pořád lamentuje, co že to má vedle něj za život, neuměla by si jiný představit.
Zhasne, lehne na záda a přitáhne si peřinu až pod bradu. Vážně byli mladí, pamatuje si to. Matně, ale pamatuje. Například na to, jak chodili tancovat k Součkům. Měla širokou kolovou sukni, a Josef jí roztočil tak, že sukně lítala po celém sále.
Ty první roky byly pěkný, usmívá se do tmy. Měla bílý závojíček a rozechvěle říkala Ano. Josef v dílničce vyřezával kolébku. S dětmi už to bylo jiný, neměli na sebe tolik času, Lukáš a Adélka si jej nárokovali pro sebe. A léta letěly jak holubi z bidla, když na ně zaštěká pes. Děti odešli za svým životem do velkých měst a ona s Josefem zůstala zase sama. Teď už na sebe zase měli čas. Unavenější, nemocemi poznamenaný a stejně vypadající dny, týdny a měsíce. Ty se pomalu překlápěly v roky, až do dneška.
Přetočí se na pravý bok, ale stejně ví, že neusne. To musí pořád tak chrápat? Dědek jeden starej! Zítra se vykašle na nějaké vyvařování a ohřejí si jen párky. Nad ránem přece jen usne.

Josef se v sedm probudí. No jo, babka ještě spí. Ta má teda výdrž, pomyslí si. Vstane a jde jim udělat snídani.


Text od Medy:

„Jen zhlížejme se, drahá, v sobě navzájem, dokud nás ještě oba nosí zem...“

Sesbírala jsem za dvě hodiny čistého času notnou dávku osudů. Nebudu o nich psát, protože mi to nepřijde fér, ale podělím se s vámi o kouzlo příběhu, protože jako spisovatel mohu fabulovat.

Sedím v přítmí u stolku číslo sedm. Muži se po směru hodinových ručiček budou posouvat po pěti minutách. A série povedené vs. nepovedené rychlorande může začít. Muži jsou velmi nervózní. Hned ten první má nervové záškuby. Jeho košile, o dvě až tři čísla větší, než by bylo potřeba, je propocená nažmach.
„Takže co muž rozhodně nemůže dělat, aby se ti líbil?“ rychle předkládá svou první otázku.  – tik - Zamýšlím se. Zdám se být zaskočená.  – tik -
„Můžu ti říct, co dělat může.“
„Hmmm,“ zamýšlí se on. – tik - Trvá to velmi dlouho. Nakonec kývá. – tik -
„Mám u mužů ráda, když jsou gentlemani.“ – tik – Kývá.
Vypráví o svém otci, který genlemanem rozhodně byl, o rodině, o tom, proč se přestěhoval do Prahy, o tom, jak nikdy neochutnal mořské plody, o tom, že se bojí létat, vlastně vypráví především o tom, čeho se bojí a mluví a mluví a mluví (až konečně po pěti minutách svým mluvením trochu uklidní sám sebe). Pak přichází gong.

Druhý muž. V proužkovaném tričku s límečkem, jež se nikdy nesetkalo s žehličkou. V dlouhých pauzách ticha hlasitě vykřikuje holé věty, asi aby přesvědčil sám sebe, že ještě žije, že je ještě tady v místnosti. Vždycky se leknu. Podporuji jeho odpovědi, ale pět minut se zdá být nekonečných. Snaží se mluvit o běhání, o jízdě na kole, o pěstování zeleniny, o dětech. Po pěti minutách zjišťuje, že mi nestihl položit žádnou otázku.

Třetí. Přitakávač. Zjišťujeme, že se shodneme opravdu ve všem. Košile s krátkým rukávem mužům opravdu nesluší, ještě když mají vzor jako pyžamo. Cení zuby. Děsí mě.

Čtvrtý. Nejvíc si užívá – „telku, jízdu na tobogánu a čínu“. Pořád říká „cože“, přestože já téměř nemluvím. Říká mi o svých nových botách, co si právě koupil. Jsou to takovéty děravé tenisky (hodí se pravděpodobně jen do lodi, nenapadá mě, kde jinde by se daly smysluplně využít) a stojí prý od tří tisíc výš.

Pátý. Se hystericky a často směje. Ve chvílích, kdy není nic k smíchu. Usmívám se taky, protože nevím, co jiného si počít. Snažím se být stále milá, ale cítím se najednou velmi unavená. Má na sobě celkem tři kusy oblečení (počítám ty, co mohu vidět, zaplať pánbůh) a ony k sobě totálně neladí, ani barvou ani materiálem, ani tvarem. Mluví o jeho chystané cestě na sever, příběh, který mi k tomu vypráví by mohl být i smyšlený, ale já mu ho věřím. Jeho dědeček, myslivec, který už nemůže chodit a celkově na tom zdravotně není moc dobře, tu před mnoha lety lovil zvěř, on se tam teď chce vydat a ulovit pro něj nějaké zvíře (zapomněla jsem jaké) a dovést mu trofej.

Šestý má zlé oči. Prozradím své pravé jméno. Nevím proč. Mám pocit, že mě hypnotizuje pohledem a cítím se nesvá. Ptá se mě, jestli vím, jak dlouho letí sluneční paprsek na Zemi. Je programátor, ale zajímá se o „vysokou gastronomii“. Tričko s véčkem a zlatý řetěz (na programátora dost netypický oděv). Má tři děti. Vypráví mi o seskocích, o svém cestování po Balkáně.

Poslední se od předchozích liší tím, že už nejspíš někdy v životě mluvil se ženou. Zajímá se. Říká (a to několikrát za minutu): „Jsi báječná.“ Má na sobě plátěné kalhoty tzv. kapsáče ve světlé barvě (v těchto barvách jsou bohužel obzvláště neslušivé). Jeho bývalá manželka je Syřanka. Na téma uprchlíků naštěstí vlivem krátké časové dotace nedojde.

Když ze setkání odcházím, zamýšlím se nad tím, co měli všichni ti muži společného. Snažím se pro svůj mozek najít nějaký rámec, do kterého bych mohla tento zážitek zasadit. Rozhodnu se raději myslet něco pozitivního. A tak myslím na Tebe. Jestli byl někdy nějaký muž, se kterým jsem dokázala hovořit hodiny a hodiny a nevnímala plynutí času, byl jsi to Ty. Jestli byl někdy nějaký muž, jehož styl jsem obdivovala a zbožňovala, byl jsi to Ty. Protože to, co jsi nosil a vnášel lidem do života, Tě vždycky prozradilo, že máš styl. Jestli jsem někdy potkala muže, u kterého jsem bezmezně milovala jeho krásu duše i těla – byl jsi to Ty. A protože nás nikdy nikdo neposadil proti sobě ke stolečku číslo sedm a nedaroval nám pět minut, neodvážila jsem se Ti nikdy podívat do očí a zeptat se, zda ses někdy zhlížel i Ty ve mně.

**********
Na co se můžete těšit za týden? 
Na příště Meda zadala téma: Za vším hledej ženu

Žádné komentáře:

Okomentovat