čtvrtek 3. září 2015

Téma 32: Tečkování

text od Medy:

Tečka

Horký den, míříme do hor. Kolonu objíždíme zatím úspěšně. Voláme si konferenčním hovorem se zbytkem. Vojta zastavuje v Hruškách. Navštívit místní holičství. Aby mu nebylo takové horko, nechá si oholit hlavu. Jdu s ním. Zchladit se. V místnosti je kamenná podlaha. Příjemná vůně pěny na holení.
„Na dědině byly tři persóny, jak byste vy mladí dneska řekli, kapitalisti. Můj děda Tomáš, Jan, co měl kovárnu a pekař Jarek. Byli to vážení občané, třeba u nás po dvoře, když jsem byl malý kluk, běhaly želvy.“
Holič vypráví a ruce mu přitom kmitají. Vojta je tak unešený, že si nechává i oholit vousy (nikoho to nikdy nenechal dělat, ani mě). Holič se vrací zpoza sklepa s pohárky vína. Já piju, Vojta řídí. Sedáme do auta, voláme zbytku konvoje. Já už se jen směju, Darek mi spílá:
„Aličko, Tvůj smích ruší signál celé Jižní Moravě.“

Sedíme u ohně. Hory drží poslední vláhu, kterou nevysála dlouhá horka. Voní jahody a máta. Noc je poměrně chladná. Nahřívám si ruce nad ohněm. Stále se v kruhu posouváme blíž a blíž, až už se koleny dotýkáme. Bezděčné doteky. Lidské teplo.
„Když tě takhle pohladím, pošlu ti léčivou sílu, cítíš to? Doteky léčí, to si pomatuj,“ říkala mi moje babička, když mě před usnutím hladívala ve vlasech.
A tak léčím, ráda, často, lidi, u kterých cítím, že tu sílu potřebují, že jim schází.

Malý František se nás ptá:
„Jaký je rozdíl mezi trampem a turistou?“
„Františku, ty kladeš otázky závažného charakteru,“ říká mu jeho maminka.
„Tramp má s sebou obvykle kytaru,“ vkládá se do hovoru strýc Darek.
„Co by taky po večerech dělal, že, kdyby ji s sebou neměl,“ říká maminka.
„Třeba si hrál s vláčkama,“ odpovídá hbitě František. „Já bych si třeba hrál.“
„Ale ty nejsi tramp.“
„Strejdo?“
„Ano.“
„Půjčíš mi kytaru?“
„Jasně.“
František si ji pokládá na klín: „Tak a už jsem.“

„Něco jsem ti napsala,“ říkám Vojtovi.
„Dopis na rozloučenou? Haha,“ směje se.
„Báseň.“ Odpovídám. Směje se ještě víc.
Darek se letmo dotkne mého kolene.

Jdeme spát. Uléhám na pec, kde se obvykle nahřívají talíře.
„V zimě tu spávám,“ říká mi Darek. Sedí vedle mě na peci a já cítím, jak mi těžká hlava poklesá na jeho rameno. Hladí mě ve vlasech.

Tečka
V kalendáři předvečerů
Poslední večeře
Jeden z vás mě dnes zradí

Tečka
V kalendáři předjaří
Poslední večeře
Moje či naše
Nač chodit kolem horké kaše

Tečka


text od lisarah:

Žluté pihy

Je to jejich pokus o společný svět. Dvě prázdné místnosti čekající na zaplnění. Stojí uprostřed té menší z nich. Dotýkají se rameny a chvějí se nadějí. Ona přivírá oči a představuje si naškrobené záclony. On má oči otevřené na maximum a vidí masivní skříň, co vyrobí. Otočí se k sobě tvářemi. Jejich obličeje se na sebe usmějí. Skloní se a válečků chopí se. Vybarví si to tu do vesela. Malují jednu stěnu - ona zprava, on zleva - tak aby se mohli potkat uprostřed (jako kdysi na ulici). Tato stěna bude žlutá jako slunce. Protější zelená jako tráva. Boční stěny ještě řeší. A co pak navrší na jednobarevný podklad? Květy a básničky a oblíbené předměty. Chtějí tu mít celý milý svět.
Jsou mladí, blázniví a nadšení. Žijí své dny spolu krátce, ale intenzivně. Nemluví o budoucnosti, ale počítají s ní. Ramena se hýbají do rytmu malování, boky se vybočují do melodie francouzské muziky, kterou poslouchají. V celém těle radost z tvoření a společného sdílení.
Pracují v rychlosti mládí, a tak se brzy uprostřed potkají. Válečky o sebe drcnou, a to je k pohledu z očí do očí donutí. A pak bláznějí. On začne válečkem máchat, barva odletuje a na obličeji se přichycuje. Vznikají žluté pihy lásky. Ona zapiští a se smíchem opětuje, a pak před odplatou do kouta upaluje. Dožene ji, v rohu ohradí, pak se k ní přitiskne a polibkem na její rty se přilepí. Válečky upadají na zem a do zapomnění. Oni dva se na podlaze milují. A proto se za pár týdnů v tomto rohu postel objeví.

**********
Na co se můžete těšit za týden? 
Na příště Lisarah zvolila téma Zelená konvička.

Žádné komentáře:

Okomentovat