čtvrtek 9. srpna 2018

Dopis čtyřicátý devátý


Lisarah,

nedělala jsem si žádné zápisky, až dnes. Jsem doma přesně týden. V podstatě jsem se od té doby nezastavila. Ty mě znáš. Ráda bych se to naučila. To, o čem píšeš ve svém dopise. Já si tu Tvou pohodu úplně představuji a teď si ji ještě musím povolit.

Zkusím to jedním slovem – omšelé. A přitom mi to tak nikdy dřív nepřipadalo. Čím to? Kde je hranice mezi patinou, časem obroušenou strukturou a opotřebovaností, otřískaným povrchem hraničícím s ošklivostí? Je to jako umění stárnout s grácií. Anebo – a o to se pokouší třeba v Kanadě – nestárnout. Toho nejsem příznivcem, protože čas se nedá zastavit, píle a pracovitost je jedna věc a popírání neodvratitelného druhá. Ano, celou dobu mluvím o architektuře. O pevných strukturách ze dřeva, oceli, betonu. Pomatuješ si na naši návštěvu Říma? Nebo na ranní odlesky Sicilských ulic, starých a vlastně i špinavých. A přesto mi to připadalo jiné. Třeba je to jen optický klam. Jako když se s někým dlouho nevídáš a najednou Ti připadá, že velmi zestárl.

A jak bych popsala v těchto dnech sebe - z jiného světa, stranger. Přiletěla jsem pozdě v noci. Ráda pozoruji své pocity, když někam cestuji, nebo se vracím domů. Ráda pozoruji letiště, první dojmy turistů, nápisy, obrazy a fotografie, které jsou to první, co vidí, když přiletí do cizí země. Všechno se u nás za ty roky hodně zlepšilo.

Víš, že v Humpolci je nový kulturní prostor Osmička? Potkala jsem se náhodou s dámou, která to má celé pod palcem.

Zítra se půjdu konečně pozdravit s Prahou. A pak už se těším na Tebe a všechna ta nová místa, kam mě zavedeš. Odpověď na Tvou otázku je – Hruškadóttir.

M

Žádné komentáře:

Okomentovat