čtvrtek 21. května 2015

Téma 17: Zkouškové období

text od lisarah:


Zkouškové období

Sedím nad otevřeným laptopem, lokty ponořené do tun černě popsaných a barevnými zvýrazňovači podtrhaných papírů. Nesoustředím se. Poslouchám dětské hlasy z venku. Slyším bouchání míče o tvrdou zem a bezstarostnost dětství. Já chci taky! Chci, aby mi bylo znovu dvanáct, chci přijít ze školy, udělat úkoly, něco se naučit a mít volné odpoledne. Chci tu volnost. A místo toho mi je dvakrát tolik, jsem na bytě se třemi spolubydlícími a procházím si otázky ke státním závěrečným zkouškám. Co to vůbec dělám? Samej stres, litry coca coly, čokoládové tabulky, neustály refresh facebookovských stránek. A mezitím občas očima přejedu pár stránek nějakého textu  k nějaké otázce. A pak zoufale sáhnu po dalším štráfku čokošky. Proč to vůbec dělám? Budu mít titul, kterým mne skoro nikdo oslovovat nebude, budu mít titul z oboru, ve kterém nechci hledat práci. Budu mít pokoj od učení!
Měla bych být dospělá. V pětadvaceti vědět co chci. Ale nevím. Nevím, čím se chci živit. Nevím, kde chci bydlet. Nevím, jaký životní styl chci vést. Nevím, s kým chci žít. Nevím, kým chci být.
Nejsem si ani jistá, že vím, kým jsem. Život mne unáší vpřed jako vlny na moři. Občas je to bouřlivé, občas poklidné. Záleží na počasí (= na tom, co se přihodí).
V životě mám ráda okamžiky. Když se s rodiči koukám na film a povídáme si u toho. Když jedu na kole z kopce. Když čtu knížku, která mne nenechá ji odložit. Když si koupím točenou zmrzlinu a je takové horko, že ji nestíhám lízat, takže mi teče po prstech, které jsou pak slepené. Když se na mě usměje milej kluk v metru. Když se mi povede říct vtip, který zafunguje. Když uléhám do čerstvě povlečenejch peřin.
Takových fajn věcí, které mne v životě blaží, bych mohla mít ne jeden, ale padesát odstavců. Podle toho usuzuji, že jsem šťastná a mám život ráda. Jen už si jsem méně jistá, že mám ráda ten svůj život. Nedokážu přijímat dospělost. Proto chci do tepláků a jít si házet balonem ven. Nejde to už, vím. Musím tu sedět, učit se makroekonomii a smiřovat se s tím.
A tohle je na tom zkouškovém to nejhorší. Ne učení - ale dokopat se k němu. A za druhé - přežít tyhle na mysli klesající úvahy. 

text od Medy:

Zkouškové období

Sedím v kavárně „Dobrý ročník“. To jsem já – dobrý ročník. Vnímám se zevnitř a vzrůstá ve mně strom života a košatí se, právě rozkvétá, řekla bych. Myslím na úryvek z knihy Strážkyně pramene, co četla Jana Stryková na Noci literatury. Tak to je – voda začne vřít v nitru, pak až bublinky proniknou na povrch. Vše je stále v pohybu, i když to nevidíme.

Mladá slečna, pravděpodobně studentka, s vlnitými vlasy listuje skripty. Je krásná. Světle hnědé prameny vlasů jí důrazně rámují něžné rysy obličeje. Má řecký nos, který musí muže přivádět k pláči. Pije své cappuccino. Hrneček zvedá k ústům ještě tím mladistvým neohrabaným vyplašeným gestem. A já jí závidím jednu jedinou věc – zkouškové období.

Kavárna je zařízena v půvabném stylu „co dům dal“, hraje francouzská hudba, krásné r rezonuje v mé hlavě tak, jak kdysi resonovalo i na mém měkkém patře. Honí se mi hlavou tisíce myšlenek. Smrkám ještě černou krev, jak mi můj poslední let protáhl dutiny. Zažívám toho tolik. Uvnitř mě vře život a já se usmívám a nevím o tom, lidé na to neuvěřitelně reagují, chtějí si kousek vzít, konečně vidím svět v plné paletě jeho barev, vnímám sebe, záři malého ametystu, co mám vsazený v hrudi. Zběsilé tempo marše, co právě zní, cválá jako můj život posledních měsíců. Umím žít přítomností, dokázala jsem to. „V přítomnosti je největší pravda o vás.“

Chtěla bych takhle žít i dál, vstát brzy, projít se vinohrady, políbit pohledem nepozemsky krásné panorama Svatého kopečku. A žít a žít a žít. A pak psát a psát a psát.

Slečna odchází. Její kamarádky si ji berou do parády. Ale tak nějak jinak. Tak nějak po jejich. Moravské holky.
„Eli je taková kočka, že?“
„Slyšela jsem, že se bude stěhovat, že má v Praze nějakého chlapa. Škoda.“
„Na víkendy je tu snad zpět.“
„Třeba si tam najde nějakou práci, po škole to bude mít lepší než tady.“

Tatínkové venčí děti v kočárcích. Lidé se tu svižně loudají. Jejich chůze je svěží. Venku u stolečku sedí krásný chlap s ostře řezanými rysy, se strništěm. Při úsměvu mu koření kolem očí drobné milé vrásky. Připomenou mi tebe. Sem tam zní rakouská němčina. Kolemjdoucí se zdraví zúčastněným hlasitým pozdravem a usmívají se. Jsou rovní, řádní a upravení. Hezky oblečení. Popisuji jen to, co vidím. Nejsem objektivní, protože to tady miluju, ale cítím se tu šťastná a to je myslím mnohem víc. Některá místa mají tu moc a už jen to, že jsou, je ten největší dar.

Ráno jsem tu hledala bankomat, prošla jsem dvakrát náměstí dokola, na poště mi řekli, že jeden je velmi daleko, za náměstím, pořád dolů a doleva... a pak mě jedna postarší dáma chytla v podpaží, že mě k němu doprovodí. Lidé říkali: „Je to daleko.“ Ale pochopila jsem, že vzdálenost tu vnímají jinak. Celá situace byla groteskní, ale jen v optice pražáka. Proto jsem se pak sama sobě zasmála. „Změňte postoje, které vám neprospívají.“

Nechce se mi odtud, jenže jsem v práci, a tak se musím vydat hledat wifi. Poskládat zpět do kostičky tohle malebné leporelo. Přetrhnout nic. Nevadí. Jednou ten čas přijde, říkáš. A já ti to věřím. Věřím ti.


**********
Na co se můžete těšit za týden? 
Na příště Meda zvolila toto téma: Milostný dopis ve verších

Žádné komentáře:

Okomentovat