Dokonalý kontrapunkt
Slunce se zase
přiklonilo k meridianu. Směrem od západu, nutno podotknout. A v tu
chvíli ji opustila múza.
S posledním tónem dávnověku se zachytila
v kmitu vteřinové ručičky jen jedna daleká vzpomínka.
„Harmonické vnímání hudby lze považovat za náš - evropský přínos hudbě.
Povšimni si, že například africké kultury vyznávají především rytmus, asijské
barvy zvuku... drahá Alice a co třeba takový kontrapunkt převratný
v duodecimě?“
„...“
„Kdybychom se například my dva chovali podle principů kontrapunktu, troufnu
si říci, že bychom měli harmonický vztah. Pokud bychom se snažili vést
jednotlivé hlasy tak, že by mohly být vnímány také jako autonomní objekty, a to
pomocí asynchronní respektive komplementární rytmiky – náš vztah by zněl zdánlivě
nesladěně, souzvuk by však sám o sobě dával smysl, snažili bychom se o
vyrovnaný poměr mezi postupnými a skokovými pohyby – souvisí
s předvídatelností a též teorií očekávání; ve vyváženém poměru užívali tří
druhů pohybu: stranného, paralelního a protipohybu – což udržuje dynamiku při
zachování vyváženosti a prvků, které
tíhnou k vytváření skupin - například opakování tónů, sekvencí, trojzvukových kroků a
podobných útvarů, užívali jen úsporně nebo se jim zcela vyhnuli. V neposlední
řadě harmoniku sazby chápali jako výsledek lineárního postupu hlasů a nikoli
opačně. Abych nezapomněl, v závěru vícehlasé skladby vždy jeden z
kontrapunktů obsahuje citlivý tón a jeho rozvedení do finály. Ten tón je jistě
tvůj, Alice.“
Jsou tři hodiny po půlnoci. Přemýšlí o tom, nějak se
jí to nezdá. Kontrapunkt. Punctum contra
punctum – nota proti
notě. Nedává to smysl.
Vystudoval matematickou
statistiku a teorii pravděpodobnosti, psychologii, všeobecné lékařství a teorii
hudby. Když mluvil o své disertační práci (jakékoliv ze svých disertačních
prací), visela mu na rtech, přestože rozuměla obsahu sotva, slovům o to méně.
Jen ví, že nic nedělal zbytečně a vše co dělal, bylo bohulibé.
Dělal
s jejím tělem i její duší to, co nikdo před ním. Kladl své dlouhé prsty na
její šíji jako na klávesy harmonia. Něžně a důrazně. A ona pak vydechovala
táhlé tóny, souzvuky, vibrovala, rezonovala, cokoliv si zamanul. Zněla a
přiváděla ho k pláči a sama plakala.
Byl dokonalý
gentleman. Vzdělaný, všímavý, ctnostný, něžný, krásný, silný, rozhodný. Jeho
oblek z tmavě modré vlny, podšívkou z hedvábí, se staromilecky
kontrastní bílou nití, měla potřebu pohladit už napoprvé. Její ruka vylétla
směrem ke klopě, včas se zarazila, ale při svém pádu se omylem dotkla té jeho.
Ten dotek zapsal do buněk svou informaci, zprávu o slasti.
Ví, že je to
doposud jediný člověk na světě, který zná její sazbu a má ji rád shovívavě a
nemajetnicky, stejně tak jako ví, že struny rezonují už jen v paměti a už
jen unisono. Jejich hlasy se změnily, už nejsou kompatibilní.
„Jak jsi jednou
řekl, v evropském pojetí, kde není harmonie, jako by nebyla ani hudba.“
Text od Lisarah
Můj kontrapunkt
Ani nevím, co to slovo přesně znamená. Proletí mi hlavou,
když od Medy dostanu toto zadání. Musím si to vyhledat. Nestačím to. Předběhne
mne minulost. Vybaví se mi JazzDock, Noc literatury, čtení Daniely Kolářové,
právě z knihy Kontrapunkt. Jméno autorky bych zkomolila, to si taky musím najít.
Na to všechno dojde, Google neboj, dočkáš se! Ale teď ne, nechci zaplašit vyplouvající
obraz zarámované vzpomínky v čase.
Datace obrazu spadá do půlky května 2012.
Spousta lidí, sedíme v koutku, na vysoké židli, vydýchaný
vzduch. Venku tma, zima táhne od vody. Popíjíme objednané nápoje (bílé víno?).
Na jevišti klavírista Emil Viklický a dokonalá dáma Daniela Kolářová. Předčítá
svoji ukázku krásně procítěně, klesá hlasem, zvýrazňuje význam textu rytmem
řeči; má úžasný přednes. Do toho tóny vydávané bílými a černými klávesami piána.
Dva druhy umění se prolínají v dokonalé symbióze. Vrchol středeční noci nasáklé
literaturou.
Z ukázky si nic nepamatuji, nevím s kým jsem tam byla.
Vlastně mě překvapuje, že se tenhle zážitek v mé hlavě udržel. Překvapil mě,
nečekala jsem ho.
Tak, teď nadešla tvoje chvíle, Google:
Kontrapunkt - druh skladebné práce, v němž mají všechny
hlasy melodickou a rytmickou samostatnost (zdroj: http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/)
Tu knížku napsala Anna Enquistová. V anotaci stojí:
Nic není
bolestnější než ztráta milovaného člověka. A nic není děsivější než pozvolné
blednutí vzpomínek na mrtvého. Po dceřině tragické smrti se matka nechce
vyrovnat s tím, že čas odvívá kdysi tak živé vzpomínky, které by matka neměla
zapomenout. Teprve když začne studovat Bachovy Goldbergovské variace, zabývat
se skladatelovým životem, interpretovat notový zápis a hrát tuto skladbu,
zjistí, že hudba může být mostem k dceři.
¨ Harmonie, různost
forem a tónů Bachovy hudby evokují a najednou přinášejí scény z jejího života s
dcerou, od narození po ukončení školy, dny na dovolené, jejich rozdílné
představy o životě, ale i okamžiky mimořádné blízkosti.
Vyhledávač mě navádí též na stránky www.kontrapunkt.cz. O
co jde? V textu O nás nacházím prozrazení:
Hlavním cílem
projektů kulturní neziskovky kontrapunkt je od roku 2014 zapojování obyvatel
Hradce Králové do kulturně-společenského dění ve městě i celého regionu,
navazování odborné spolupráce s obdobně zaměřenými organizacemi, podpora
kreativních lidí a příprava desetidenního Open Air Program Mezinárodního
festivalu Divadlo evropských regionů.
Díky Google, to by myslím stačilo!
Kontrapunkt. Kontrapunkt. Říkám si to slovo nahlas.
Jelikož pro mne nemá obsah, který mu byl lidstvem přisouzen, dám mu vlastní. Kontrapunkt.
Krásně to zní. Láme se na dvě části. Bod, vzdor. Ano, to je to, co za tím
slovem - nesmyslně - slyším já. Bod vzdoru. Ano, to je můj kontrapunkt.
Žádné komentáře:
Okomentovat