čtvrtek 14. dubna 2016

Téma 63: Všechen smutek se dá snést, když ho zasadíte do příběhu

(autor citátu Will Graham)


text od lisarah:

Smutek v příběhu

Budík nezazvonil. Ani nemohl, nenastavila jsem ho. Proč bych to dělala, když mám roční dítě? Účinnější probouzedlo neexistuje. Žádný budík by ji ve dvě ráno nedonutil vstát, ale Markétka ano. Je to to období, kdy se dítě v noci probudí a dvě hodiny si chce hrát. Kdepak první měsíce, ale teď je to teprve náročné. Přes den se nezastaví, pořád musí být Markétce v patách - vyhazuje skříňky, utíká, kam nemá, vyžaduje neustálou pozornost, jídlo plive. Je to náročné, ale jsem za to ráda. Nemusím tak myslet na Františka, jak jsem to zvorala. Brala jsem ho jako jistotu ve svém životě. Vždy tu byl. Aby mě podpořil při psaní diplomky, aby se o mě staral, když jsem měla svoje příšerné migrény, aby mě pohladil, když jsem propadala do svého smutku. Po narození Markétky se můj život smrskl na vytahané ruce od nošení nemluvněte, rudé oči z nevyspání, hodinové procházky s kočárkem. Celé dny jsem trávila v teplácích a vytahaném tričku. Vím, že jsem po večerech byla nepříjemná, že jsme řešili samé přízemnosti (nový přehoz do ložnice, výběr hrníčků, stolek na balkón..). Velká změna oproti našemu životu před dítětem. Přesto jsem Františka pokládala za jistotu, která tu pro mě bude. A pak přišla facka z té nejméně očekávané strany. František se vrátil ke své první ženě. František se vrátil ke své první ženě, kterou opustil proto, že s ní nemohl mít dítě.

text od Medy:

Všechen smutek se dá snést


Jistě všichni znáte obraz Mony Lisy. Znáte její "úsměv". Když jsem ten obraz viděla poprvé, byla jsem překvapená z jeho velikosti. Žádný zvláštní zážitek z toho prvního setkání nemám. Byla jsem tehdy nevyspalá, rozlámaná z autobusu a pravá podstata věcí mi v tom věku pochopitelně unikala. Až když jsem ho uviděla nedávno znovu, a pak o něm v kavárně poblíž hovořila se svou dobrou přítelkyní, měla jsem najednou pocit, že jsme objevily něco velkého. 
Mona Lisa byla údajně ženou jakéhosi obchodníka, nikdo ale vlastně neví, v jakém vztahu byla k malíři. Jedno ale vím jistě, to, jak jí Da Vinci namalovat, jí zajistilo nesmrtelnost. Nikdy mě ale nenapadlo položit si otázku, za jakou cenu. Vysvlekl její tělo, ale hlavně její duši. Možná to tak chtěla, možná si to vůbec neuvědomovala. Ten hořkosladký "úsměv" zrcadlí víc než tajemství, zrcadlí především lásku a smutek. Všechna ta milostná tréma je možná ještě patrnější na kopii obrazu, kterou vytvořil (pravděpodobně ve stejném období, jako vznikl originál) Da Vinciho žák.
"Byla zklamaná. Nešťastně zamilovaná do malíře," řekla mi má přítelkyně. Jelikož je fotografka, podložila celou svou teorii ještě něčím mnohem zajímavějším. "Lidé si neuvědomují, že fotografie odráží mnohem víc osobnost a náladu fotografa než modela." Diskutovaly jsme celý večer o tom, zda to samé může platit i u obrazů. 
Podle mě takové zhmotnění bezbřehého smutku za rouškou úsměvu nemá v malířském umění obdoby. A možná i proto nás po staletí nepřestává tento obraz fascinovat.
Příběh, který se ten večer zrodil v mé hlavě, možná taky jednou napíšu. Bude zase o lásce. To vás asi nepřekvapí. Mona Lisa je pro mě důkazem, že všechen smutek se dá snést. A pokud budete mít pocit, že už se snést nedá, přetavte ho v něco, co vás přesáhne, pokud jste malířem. Nebo se nechte přetavit, pokud jste Mona Lisa.

*********
Na co se můžete těšit za týden? 
Na příště Meda zadala reklamní heslo letecké společnosti: 
Život je plný různých cílů

Žádné komentáře:

Okomentovat